Isodieten

Jag har sedan i höstas haft planer på att köra Isodieten för att själv prova på vad jag rekommenderar mina kunder och idag körde jag igång. Isodieten innebär att du ska äta mat som ger dig lika mycket energi från fett, kolhydrater och protein. Samtidigt är det mycket viktigt att äta varierat för att få i sig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Isodieten kan du följa livet ut men det 8-veckor långa kostprogrammet är designat för de som vill gå ner i vikt.

Energiintaget i kostprogrammet är 1600kcal per dag fördelat på frukost, lunch, middag och två mellanmål. Maten i Isodieten ger lite energi men maximal mättnad vilket är otroligt viktigt då hunger gör det så gott som omöjligt att stå emot frestelser och minska i vikt. Om du är storvuxen och/eller mycket aktiv behöver du troligtvis äta mer än 1600 kcal och det är tillåtet för du ska inte gå omkring hungrig under om du lever efter Isodieten. Du äter helt enkelt bara lite mer men ändå isokaloriskt - som det kallas.

Hur har jag då lagt upp detta? Jo, jag bestämde mig för att börja äta enligt kostprogrammet - alltså 1600 kcal. Eftersom jag tränar ganska mycket och har tänkt trappa upp nu inför Öppet spår (8 veckor kvar) så behöver jag troligtvis äta mer för att inte vara hungrig och orka med.



Gick upp tidigt idag (första gången sen innan jul) och hade därför svårt att få i mig frukost. Åt bara gröten innan jag stack till gymmet. Tränade rätt hårt trots att det var tidigt och sen åt jag mina ägg direkt efteråt. Blev ganska snabbt därefter ett mellanmål igen bestående av frukt och keso. Var mätt och belåten hela förmiddagen och var rätt nöjd efter lunchen också. Den bestod av laxfilé och en bönsallad. På eftermiddagen höll jag på att avlida då jag inte hade något mellanmål med mig. Åkte till affären och handlade en massa mat och fick i mig ett äpple direkt efter och så fort jag kom hem åt jag lite keso med mandel och kanel. Middagen var god - kycklingspett och rotsaker med timjan.

Nu har jag ätit nästan allt för dagen och klockan är bara 18, undra hur det gå? Jag har faktiskt 30g nötter kvar som jag glömde till middagen så jag får väl äta dem senare till några koppar te.

 


Kommentarer
Postat av: Cizzi

Testa Thaigrytan som finns i boken. Den gillar jag =)

2010-01-04 @ 18:55:26
URL: http://aktivera.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Undrar lite hur du tänker när du skriver: "Eftersom jag tränar ganska mycket och har tänkt trappa upp nu inför Öppet spår (8 veckor kvar) så behöver jag troligtvis äta mer för att inte vara hungrig och orka med". Troligtvis???? Du är en person som inte behöver gå ner i vikt, eftersom du tränar en massa har du ju som du själv säger en ännu högre energiförbrukning än vad en normalsvensson har. Varför ens fundera på att äta enligt ett kostprogram som ger dig alldeles för lite energi?



Läser din blogg då och då och tycker du brukar skriva bra saker om hälsa, kost och träning därför blir jag lite fundersam när du skriver detta??

2010-01-04 @ 21:56:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0