Fiskgryta med sting

Jag har insett att jag är så himla dålig på att variera mina fiskrätter. När jag gör fisk blir det i stort sett samma jämt men jag har bestämt mig för att lära mig att laga fisk på nya spännande sätt så att det blir lite mer variation.
Detta är en fiskgryta som jag absolut kommer att göra igen men jag drar nog ner lite på chilin och currypastan eftersom det blev rätt starkt. Vill du ha mildare minskar du ner på mängden currypasta och chili.



2 gula lökar
½ purjolök
3 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
2½ cm färsk ingefära
1 färsk röd chili
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1 tsk torkad koriander
1½ tsk röd curry pasta
400 g krossade tomater
1½ dl vatten
1½ dl kokosmjölk
800 g vit fisk
havssalt
vitpeppar

Skala och skiva den gula löken och purjolöken. Skala och finhacka vitlöken och ingefäran. Ta bort kärnorna ur chilin och skär i tunna strimlor. Hetta upp en panna eller gryta och fräs all lök i rapsolja. Tillsätt chili, ingefära och kryddor. Rör i krossade tomater, currypasta och vatten och låt puttra under lock ca 5 minuter.
Skär fisken i 2-3 cm stora tärningar och tillsätt i grytan tillsammans med kokosmjölken. Sjud fisken under lock ca 5 minuter. Smaka av med havssalt och vitpeppar.
Servera med ris eller potatis och grönsaker.


Kommentarer
Postat av: Mamsen!

Jag gillar stark mat och tyckte kryddningen va perfekt.

En underbar rätt som jag kommer att laga.

Tack för middagen!

2010-02-12 @ 06:14:09
Postat av: Novembersara

Nu har jag gjort utmaningen du gav mig!

2010-02-12 @ 13:26:47
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej:) jag håller med! Jag lagar också alltid samma fiskrätter! Detta ska jag testa! Jag har grön currypasta, men den har väll samma smakvsim den röda? Det är väll bara styrkan som skiljer va?

2010-02-12 @ 18:04:19
Postat av: Hälsotipsarna

Jag vet! =) det är roligt att arbeta med något som man gillar. Angående loppet så kan man alltid hoppas :D

2010-02-12 @ 23:26:47
URL: http://halsotipsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0