Kålpudding

Mmmmmm, jag har så länge längtat efter att göra kålpudding men det har bara inte blivit av. När det gäller kålpudding är jag dock lite kräsen så jag gör den helst själv. Avskyr när det är en massa sirap i och maten är söt, köttfärs ska INTE smaka sött enligt min mening.

Min kålpudding innehåller vitlök tillskillnad från de flesta andra recept och även massor med vanlig gul lök. Lök är jättenyttigt och jag och sambon verkligen älskar all sorts lök. Vitkål är också en riktig favorit, då den både är god och supernyttig. Kålen innehåller massa nyttiga fibrer och kan även minska risken för cancer.



Kålpudding

4 portioner


800 g vitkål
2 stora lökar
½ msk olja
½ tsk soja
1 msk honung
3 dl vatten
500 g nötfärs, max 10%
2 ägg
3 vitlöksklyftor
salt, peppar

Värm ugnen till 225° C.
Skala och skiva löken. Grovhacka vitkålen. Fräs löken i oljan i en gryta. Tillsätt vitkålen och rör ner soja, honung samt salt och peppar. Häll i vattnet och låt puttra under lock tills kålen är mjuk, ca 10 min.
Skala och finhacka vitlöken. Blanda ihop färsen med vitlök, ägg, salt och peppar. Rör ihop färsblandningen med vitkål och lök. Tillsätt även skyn från grytan och fördela blandningen i en ugnsfast form.
Tillaga kålpuddingen i mitten av ugnen ca 30 minuter.

Servera kålpudding med en elller två medelstora potatisar och lite lättsockrad lingonsylt.


Kommentarer
Postat av: Carro

Mmm, låter gott. Detta ska jag testa! =) Älskar kålpudding =)

2010-04-11 @ 10:55:14
URL: http://carolinegustafsson.blogg.se/
Postat av: Malin Frögren

Låter supergott! Får jag låna receptet med en länk till dig? :)



MVH

Malin (också från HP Gävle)

2010-09-17 @ 12:56:28
URL: http://mellanmal.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0