Vörtlimpa av surdeg

Mina vörtlimpor blev verkligen bra och dessa kommer jag att baka till jul. Jag längtar redan till att avnjuta en skiva av limpan med julskinka och senap. Mums!!! =D

Vörtlimpa med surdeg


3 små limpor



Dag 1, morgon
100 g rågsurdeg
250 g rågmjöl
250 g ljummet vatten

100 g russin
hett vatten

Blanda surdeg, vatten och mjöl i en stor glasburk och täck russinen med hett vatten. Låt stå i rumstemperatur, gärna på ett varmt ställe, till kvällen.


Dag 1, kväll
600 g rågsurdeg (blandningen från morgonen)
5 dl porter eller julöl
25 g honung
900 g rågsikt
1 msk malda pomeransskal
1 msk ingefära
1 tsk kryddnejlikor
½ tsk anis
½ tsk fänkål
20 g salt
de skållade russinen

Blanda allt utom salt och russin i 8 minuter i degblandare på medelhastighet. Kör ytterliggare 2 minuter lite snabbare. Tillsätt salt och russin och blanda 3 minuter på låg hastighet. Lägg degen i en inoljad plastbunke med lock och ställ in i kylskåpet.

Dag 2, morgon
Ta fram degen ur kylskåpet och om den jäst till ungefär dubbel storlek är den färdig att baka ut annars får bunken stå i rumstemperatur tills degen jäst ordentligt.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 3 delar och forma till bröd. Jag plattade ut bitarna till rektanglar som jag rullade till limpor som fick jäsa tätt ihop under bakduk. Låt jäsa 1-2 timmar tills bröden höjt sig några centimeter och fjädrar emot lätt vid tryck med fingret.

Värm ugnen till 250º C och ställ in en ugnsform med vatten i botten av ugnen (detta görs för att skapa ånga). Sätt in formarna i mitten av ugnen, spruta in lite vatten med en blomspruta och sänk värmen till 200º C. Efter 25-30 minuter borde bröden vara klara. Stick in en termometer i ett av bröden för säkerhetsskull. Innertemperaturen ska vara 98º.
Pensla bröden med vatten och linda in dem i bakdukar tills de svalnat något. Stoppa in både bröd och handduk i en plastpåse tills bröden kallnat. Då får du en härligt mjuk skorpa på brödet.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh, vad gott det låter. Jag tänkte bara kolla hur du gör med din surdag? Fryser du in den eller har du den i kylskåpet?

2009-11-15 @ 21:45:56
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Besviken

Mina bröd blev inte alls som dina på bilderna :(

Bröden fastnade på bakplåtspappret (var tvungen att ta bort botten på dem).

Varför ska man under bakningen spruta in vatten i ugnen om man ändå sedan lindar in bröden i handdukar för att göra skorpan mjuk. Mitt resultat blev att skorpan/ "det yttre skalet" blev för stort för själva brödet och ramlade av när man skar skivor.

2009-12-10 @ 22:56:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0