Torkade plommon

Mina svärföräldrar har ett stort plommonträd som det kom en massa plommon på i år och det var omöjligt att hinna äta upp dem färska innan dem blev dåliga. Och skulle jag försökt skulle nog min mage bli lite smått orolig...

Därför bestämde jag mig för att försöka ta reda på dem och jag ville varken göra marmelad, paj eller kaka. Jag provade därför att kärna ur och torka plommonen i ugnen och det gick hur bra som helst så nu har jag egna torkade plommon hela vintern som jag kan ha i gröt, müsli och bröd. Mums!



Jag delade plommonen, tog bort kärnan och lade dem med skalet ner på ett ugnsgaller. Sen satte jag in gallret i ugnen och de fick stå därinne och torka. Jag värmde ugnen till 100 grader och sen fick de stå där några timmar tills de var skrynkliga :)



Så här såg de ut när de var klara :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0