Surdeg

Jag har fått lite frågor om surdeg och tänkte därför skriva ett inlägg om hur jag gör och sköter min surdeg. Förr gjorde jag ALLTID en stor sats som jag frös in men surdegen får då dålig jäsförmåga och blir svår att baka med om du enbart använder surdeg. Nu har jag istället ALLTID en surdeg pågående i kylen som jag matar en gång i veckan.



Här är grunden för surdeg;

Dag 1-3
Blanda ½ dl rågmjöl med 1 dl ljummet vatten och ett rivet äpple i en glasburk. Låt stå på ett varmt ställe 20-25 grader i 3 dygn. Rör om i degen morgon och kväll.

Dag 4
Blanda i 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten och rör om ordentligt.

Dag 5
Surdegen ska nu ha vuxit något och ha en lite frän lukt. Häll bort allt utom ca ½ dl surdeg och tillsätt 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten. Låt stå 10-12 timmar.

Upprepa denna process tills surdegen jäst ordentligt till nästan dubbel storlek och är fluffig med lufthål. Nu har du en färdig rågsurdegsgrund och är redo att baka.
_______________________________________________

Förvara den färdiga surdegen i kylskåpet och mata den med minst 1 msk rågmjöl och 1 msk vatten varje vecka.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Tack för recept och skötseltips. Nu ska jag nog snart våga mig på att testa och baka.

2009-11-19 @ 08:55:38
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nu har jag startat igång en surdeg här men kom på ytterligare en fråga: När den stått i kylskåpet, måste jag väcka upp den på något sätt innan jag börjar baka med den eller kan jag ta direkt från kylskåpet och lägga i "brödet"?

2009-11-24 @ 18:59:11
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0