Tomat- och solroslimpa

Idag skulle jag ha en dag där jag tog det lugnt och slappnade av för att förhoppningsvis må bättre och vara piggare i slutet av veckan. Bakning innebär avslappning för mig och jag ville göra något nytt idag så jag funderade ut ett recept på ett bröd med soltorkade tomater och solrosfrön. Och det lyckades!!! Dessutom bakade jag Anders surdegskakor eftersom dessa tagit slut i frysen.


Tomat- och solroslimpa
2 limpor

Jag använde både vete- och rågsurdeg eftersom jag inte hade tillräckligt av en sort men jag skulle tro att det går lika bra att baka med bara en sorts surdeg. Det viktiga är dock att den ska vara livlig eftersom brödet bakas helt utan jäst.



300 g vetesurdeg
300 g rågsurdeg
400 g ljummet vatten
700 g fint fullkornsvetemjöl
200 g soltorkade tomater i olja
100 g solrosfrön
20 g salt

Blanda surdegarna med vattnet och mjölet och kör 5 minuter i en degblandare på låg hastighet. Öka sedan hastigheten i 3 minuter. Strimla under tiden de soltorkade tomaterna. Tillsätt tomater, solrosfrön och salt och kör ytterliggare 3 minuter.
Låt degen jäsa till ungefär dubbel storlek i en plastbunke med lock, cirka 4 timmar.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och dela degen i två delar. Klä två 1-liters limpformar med bakplåtspapper och strö lite mjöl på papperet. Fördela degen i formarna och strö över lite mjöl. Låt jäsa ca 1½ timme. Bröden ska ha lyft några centimeter.
Värm ugnen till 275º C i god tid. Sätt in formarna i mitten av ugnen, spruta in lite vatten med en blomspruta och sänk värmen till 250º C. Öppna luckan efter 15 minuter, vädra och spruta in lite mer vatten innan värmen sänks till 200º C. Efter ytterliggare 20 minuter, alltså totalt 35 minuter borde bröden vara klara. För att vara säker - stick in en stektermometer som ska visa 98º C.
Ta ur brödet ur formen och låt svalna på galler en stund innan du skär en skiva bröd som du bäst njuter med en god ost.

Kommentarer
Postat av: Maria

Men guuud vad du bakar! Hinner du äta upp allt du bakar? :)

2009-05-21 @ 23:08:26
URL: http://mariagunberger.blogg.se/
Postat av: Sockertoppan

Vilken fin sida du har! Och vilka goda recept! :)

2009-05-22 @ 10:35:45
URL: http://sockertoppan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0