Tisdag

Idag har varit en dag som gått väldigt upp och ner. Den började rätt bra trots att jag kom i säng sent igår kväll men framåt eftermiddagen kom tröttheten som ett brev på posten. Jag har varit nästan konstant hungrig hela dagen, vilket kanske var en bieffekt på att jag var trött. Hjärnan behöver extra energi för att kämpa emot tröttheten. Eftersom det är tisdag var det självskrivet att jag skulle på Friskis efter jobbet eftersom det på tisdagar alltid är Styrka/medel med Jens. Jag bad honom innan passet att pigga upp mig och han lyckades bra som vanligt. Tog i som bara den och efteråt blev jag akut hungrig. Hade ätit upp all frukt jag hade i ryggsäcken eftersom jag var så hungrig tidigare på dagen så det var bara att försöka ignorera hungern. Snäste lite åt sambon men så fort maten gafflades in i min mun blev jag på bättre humör.

Jag har fått lite frågor angående tacokryddan som jag delade med mig av häromdan. Fick en fråga om varför det är potatismjöl i och det är för att själva färsen ska bli lite krämigare. Mjölet och vattnet gör att själva blandningen tjocknar lite. Fick även en fråga om det är kalorier i kryddan på affären och svaret är JA! Det är kalorier i allt utom vatten och min tacokrydda innehåller också kalorier. Genom att göra egen slipper du onödiga ingredienser som jästextrakt och socker som du får i dig av färdigköpt krydda.

Nu väntar ett nytt avsnitt av Desperate Housewives, säsongspremiär idag :)

Kommentarer
Postat av: H

Tack för svar! :D

2009-03-03 @ 21:20:20
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: Jens

Tack för att du förgyller mitt pass! Även om jag just nu har fokus på en annan motionär ;-)

2009-03-03 @ 21:28:44
URL: http://friskisjens.blogspot.com/
Postat av: Bosse

Trevligt, trevligt Sofia att du också engagerar dig för Milko.



Arla dumpar mjölk på den svenska marknaden för kronan per liter när våra egna bönder behöver få tre kronor för att få verksamheten att gå runt. Milko har med andra ord det kämpigt.



Argentina och Nya Zeeland producerar mjölk för 1 kr/lit och styr därmed världsmarknaden.



Med EU har vi fått en gemensam marknad. Svenska stormejerier är Milko, Norrmejerier och Skånemejerier och dessa möter utländsk konkurrens av Arla, Valio, Danone och Muller. Det är alltså Arla som förstör den svenska prisbilden. Arla dumpar mjölkpriset i Sverige för sin överskottsproduktion.



Så förstod jag Milkos mejerichef, Staffan Eklöv, när han kåserade under en torsdagslunch.



Handeln i Sverige är centraliserad till fyra stora i Axfood, Bergendahls, Coop och ICA som gör centrala inköp.



Staffan tror att marknadskonkurrensen blir värre än vad den är idag och tror att framtiden för mejerierna kommer att likna den som bryggerinäringen har gått igenom när det under en tid bara fanns tre stora bryggerier.



Av överskottsmjölk gör man i första hand ost och i andra hand mjölkpulver som håller sig i ett år och används för tillverkning av choklad mm.



Intresset för att dricka kaffe latte har skapat en överraskande stor marknad för Milko. Försäljning av laktosfri mjölk har fördubblats under fem år.



Milko har ”adopterat” ett mejeri på Kilimanjaros sluttningar i Tanzania dit man skänkt utrustning.



Milko är en ekonomisk förening som ägs av mjölkbönder. Milko har 150 anställda, 160 artiklar i sortimentet och gick ifjol med 90 Mkr i förlust.



Sista pseudokunskapen jag fick idag är att mjölkseparatorn är en uppfinning från Kloster i Dalarna av De Laval.



Jag fascineras alltför mycket av onödigt vetande vilket märks i denna bloggkommentar.

2009-03-05 @ 16:51:21
Postat av: Heléne

Oj bara 15 mil... men då har du annan kondisträning bakom dig eller? Låter lite om du inte är "Gammal" skidåkare förstås m rullskidor o löpning som grundträning. Tufft! Bravo! Kul o följa dig om du satsar på nästa år?



Jag blir också sur om jag är hungrig. :-)

2009-03-05 @ 20:42:32
URL: http://vargensplogg.blogg.se/
Postat av: Andrej

Hej!

Har en utmaning till dig på bloggen. Kika in om du har tid.

2009-03-06 @ 19:46:35
URL: http://www.rysken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0