Målet sprack...

Ja, det blev inge 15 mil på skidorna men det har verkligen sina förklaringar....




Det började jättebra med solsken på min födelsedag och tejpen under skidorna fungerade hur bra som helst. Jag njöt av varenda liten stund :) Skidåkningen började med en nästan 3 km lång uppförsbacke men sedan bar det lätt utför i några kilometer, härlig stakåkning i solskenet!



Sen var det dags för stigning upp mot nästa fjäll men tack vare fina spår och bra fäste gick det också galant. Det var ett glatt födelsedagsbarn som var ute på fjället :)





Efter uppförsbacken väntade en härlig fikastund med rött te och äppelkaka. Sambon var lite seg i starten men repade sig rejält efter fikapausen.



Det var lite kuperat direkt efter fikapausen men sen väntade en låååång backe ner mot sjön. Kanske lite väl brant med tanke på kurvorna. En vurpa blev det på väg ner...




Den här skylten var uppsatt vid backen ner mot stugan - den som vi åkte uppför på morgonen - och benen blev lite extra skakiga eftersom backen dessutom svängde. Vid det här laget hade jag åkt ca 4 mil och var lite lagom trött. Jag tog mig ner utan att trilla och kom tillbaka till stugan helskinnad efter 4,5 mils åkning.




Efter dusch och bastu var jag väl värd denna födelsedagsmiddag som jag förberett till mig själv. Det blev kidneybönpaj med sojafärs och en enkel - men god - sallad. Till efterrätt blev det choklad/apelsinpaj som jag också förberedde förra veckan och den blev supergod. Mamma sa att den var god men att den inte var lika söt som efterrätter brukar vara och det är ju precis så jag vill ha det :) Jag njöt iaf mer än på länge! Håll utkik här på bloggen - för receptet kommer!

Dag 2 började sådär för vädret var trist, mulet och plusgrader. Åkte ut i spåret med tejpen från igår under skidorna men det var mindre lyckat - riktigt bakhalt. Vi vände hem direkt och kladdade på klister istället. På väg ut i spåret fastnade cirka 1 dm snö under skidorna men ute i spåret gick det bra. Vi hade bestämt vid frukosten att vi skulle åka en lång runda in i Norge och den rundan är nog en av de längsta i mitt liv. Det gick bra tills vi kom upp på fjället där det blåste nå så fruktansvärt och det var extremt bakhalt. Det var dock bara att kämpa sig fram och vi lyckades. På vägen dit fick vi kämpa uppför men på väg tillbaka fick vi en lång härlig utförslöpa som verkligen var välbehövlig. Det blev cirka 4 mils åkning denna dag men det kändes som det dubbla.




Dag 3 blev det cirka 500 m skidåkning av förklarliga skäl. Till och börja med var det nog inte meningen att vi skulle åka några skidor idag för jag vaknade snorig och hade ont i halsen. Min högra halsmandel började likna en valnöt men envis som jag är skulle jag ju ut i spåret ändå. Vi åkte till Idre Fjäll eftersom vi åkt i stort sett alla spår vid Grövelsjön. Vädret var urkasst med massa blåst och snöblandat regn. Vi tänkte åka miljöspåret 7,5 km till en början men fick efter 300 m stanna och valla om pga isiga spår. Kladdade ner händer, vantar och jacka med den kladdiga vallan men bättre fäste fick vi. Åkte 100 m till men vi svängde istället för att åka rakt upp. Vi fick vända och då skulle sambon skejta tillbaka men då satte han staven innanför skidan och föll pladask på mage. Det resulterade i att hans stav gick av eftersom han landade på den. Vi tittade på varandra och konstaterade att de högre makterna ville att vi skulle vila.

Nu sitter jag här och har feberfrossa och bredvid mig ligger en hög med näsdukar. Jag är tjock i halsen och det är jobbigt att prata. Det var inte så här jag ville att det skulle sluta men det har ändå varit jättebra i Grövelsjön med familjen :)

Kommentarer
Postat av: ♣ Sara

SV: JA, jag vill ha ett ex utav din bok ;)

2009-03-23 @ 06:12:55
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Mamsen!

Vilka vackra bilder....Jag och Tomas tackar för trevligt sällskap och underbar mat. Bönpajen va super.

2009-03-23 @ 22:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0