Laxpudding

Laxpudding är något jag aldrig provat förrän i höstas men det är verkligen supergott och jätteenkelt. Perfekt att göra om man har fått kokt potatis över. Det går att blanda alla typer av lax - sist gjorde jag på enbart färskt laxfilé men jag har även gjort på enbart rökt lax. Det blir gott hur som men lite intensivare smak om man blandar i lite rökt lax också.


Laxpudding

4 portioner


200 g rökt lax

200 g färsk laxfilé

2 gula lökar

600 g kokt kall potatis

1/2 dl hackad dill

4 ägg

4 dl havredryck

1/2 tsk salt

1 krm vitpeppar


Värm ugnen till 225° C. Skär laxen i tunna skivor. Skala och skiva löken tunt. Fräs löken i lite olja i en stekpanna på svag värme tills den blir mjuk och glansig. Skala och skiva potatisen. Varva potatis, lax, lök och dill i en ugnssäker form. Avsluta med potatis. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar och häll det över potatisen. Ställ in formen i nedre delen av ugnen ca 45 min. Laxpuddingen är klar när den har stannat i mitten och fått en fin gyllenbrun färg.

Servera gärna gröna ärtor och en god sallad till.


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej!

Vilken jätteinspirerande blogg du har! Hit kommer jag att återkomma och inpireras av dina mumsiga recept - helt i min smak. Själv försöker jag också att inpirera i "hälsans tecken", men håller mig främst till de mentala delarna. Arbetar som coach och vill gärna sprida lite "feel good" till allmänheten.

Allt gott till dig! önskar Ulrika

2009-03-31 @ 14:18:26
URL: http://ulrikagabriel.blogspot.com
Postat av: Milla / Hälsofreak

hej! :o) Jo det känns väldigt bra, har bestämt mig för att söka in till magister-året i sthlm efter denna utbildning! Och om jag orkar även det fjärde året så jag får masterexamination. Tror det blir riktigt bra med hälsopedagog som bakgrund och så lägga på två år så man kan söka jobb på ex. folkhälsoinstitutet! Får se om man orkar tre år till bara men det tror jag nog ;o) kram!

2009-03-31 @ 15:49:36
URL: http://halsofreak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0