Svar på frågor.

Jag har fått lite frågor senaste tiden om kolhydrater, nyttigt bröd, surdeg och dieter... Tänkte därför svara på ett par frågor nu i detta inlägg. Är det någon mer som undrar över något får ni mer än gärna fråga!

Vad är ett bra bröd? Jag bakar gärna själv men vilka mjöl ska man satsa på att det ska innehålla? o är surdeg bättre? och om man ska köpa vad ska man titta efter? det står ju ofta fullkorn men är det verkligen ett bra bröd för det?

SV: Ett bra bröd är ett bröd som innehåller fullkornsmjöl, dvs. då hela sädesslaget har malts till mjöl. Vetemjöl och rågsikt är siktade mjöl där de nyttiga skaldelarna är borta. De är i dessa delar alla vitaminer och mineraler sitter. Brödet ska gärna innehålla hela eller krossade sädeskorn, t.ex. rågkross eller vetekross. Det är i stort sett omöjligt att baka ett bröd helt utan vetemjöl eftersom det har speciella bakegenskaper som andra mjölsorter saknar. Siktat vetemjöl innehåller få vitaminer, mineraler och fibrer vilket gör att vetet fått väldigt dåligt rykte men väljer du fullkornsvetemjöl är det en helt annan sak. Prova gärna fint fullkornsvetemjöl - fungerar utmärkt till allt från bröd, till kanelbullar och pannkakor.

Det är absolut en fördel av välja bröd med surdeg. Till att börja med smakar dessa bröd så otroligt mycket mer eftersom surdegsbröd tar längre tid att baka och det är under den långa jäsningen det bildas smakrika aromämnen - som är helt naturliga. Surdegen gör även att kolhydraterna i brödet tas upp långsammare än bröd som bakas med jäst och surdegen förbättrar upptaget av vitaminer och mineraler. Det är oftast lätt att baka bröd enbart på surdeg - det tar bara lite längre tid men själva effektiva arbetstiden skiljer sig knappast från att baka med jäst.

Överlag är de flesta bröd i butiken rätt smaklösa och det beror på att de bakas med stora mängder industrijäst och det pumpas in massor med luft. Luften pumpas in i brödet för att företagen ska tjäna så stora pengar som möjligt. Du betalar för volymen, inte för mängden. Nu har jag dålig koll på vad bröd kostar i affären eftersom jag bakar allt själv men jag vet att det är betydligt mycket dyrare än att baka själv. Titta på kilopriset när du köper bröd så du slipper betala dyrt för luft. Brödet bör ha så få ingredienser som möjligt och hög andel fullkorn - fullkornsmjöl och hela eller krossade korn. Var noga med att undersöka mängden tillsatt socker i brödet. Helst ska brödet vara bakat helt utan socker men trots att det går utmärkt att baka utan envisas bagerierna med att ha socker i degen och se då till att det står långt bak i innehållsförteckningen.
______________________________________________________

Jag följer din blogg, och får mycket inspiration av dig och din mat och undrar om du inte äter mycket kolhydrater som t ex potatis, pasta och ris? Äter du, efter vad som kallas, GI? Vad anser du om den metoden? LCHF? Är det bra metoder, tycker du?

SV: Jag försöker alltid att äta kolhydrater, fett och protein till varje måltid och jag har inget begränsat intag av kolhydrater. Jag väljer däremot näringsrika kolhydrater och undviker siktat mjöl och socker till vardags. Potatis, pasta och ris är livsmedel som jag ofta äter. Pasta mer sällan för jag tycker att jag blir konstig i magen av det men när jag äter det väljer jag fullkornspasta. När jag äter ris blir det råris eller parboiled och ibland även basmati. Potatis tycker jag är ett fantastiskt livsmedel och visst innehåller det mer snabba kolhydrater än pasta och ris men den mättar bättre. Potatisen är dessutom närproducerad och tillsammans med fett och protein är potatis jättebra. Att göra som Sunes bror Håkan och bara äta potatis är rätt dumt. Frukt och grönsaker är bra kolhydratkällor som både mättar bra och är näringsrika.

Idag när folk pratar om GI innebär det allt som oftast en diet i stort sett utan kolhydrater - åtminstone till en början. Det som är så konstigt med det är att GI handlar just om kolhydrater och hur kan det vara en GI-diet om den inte innehåller kolhydrater...? Självklart har kött och fett extremt lågt GI-värde eftersom innehållet av kolhydrater är så gott som obefintligt. Den som äter enbart efter GI-tabeller riskerar att få i sig för lite näring och samtidigt få i sig för mycker energi. Nötter har lågt GI-värde men samtidigt är de VÄLDIGT kaloririka så det kan bli väldigt tokigt att bara följa en tabell. 

Jag äter absolut INTE efter denna GI-diet, metod eller vad jag nu ska kalla det men som sagt tänker jag på vilka kolhydrater som slinker ner. Långsamma kolhydrater och högt näringsinnehåll går ofta hand i hand och långsamma kolhydrater mättar bättre. Det är därför jag väljer dem och jag gör det för att jag mår bra av det.

LCHF är en mycket omdiskuterad metod just nu och jag blir nog bara mer och mer arg på denna metog för varje dag som går. Självklart ska vi inte vara rädda för fett för det är jätteviktigt för oss människor men måste det gå till överdrift...? Dr Dahlqvist har uttalat sig i en tidning att hon varken har tid eller lust att läsa artiklar om vetenskapliga studier om LCHF kost men jag undrar då hur hon så starkt kan rekommendera den. Jag anser att hon har helt rätt i mycket som har att göra med tillsatser för vi måste helt klart må bäst av att äta så naturligt som möjligt. Men jag ställer mig frågan hur naturligt det är att äta en kost som består mest av fett och protein....? Vi överlever inte utan kolhydrater och så länge vi äter överlever vi eftersom kroppen kan omvandla fett och protein till kolhydrater. Vår kropp har inte förändrats särskilt mycket sen människan var jägare och samlare, vilket innebär att vi borde äta som dem gjorde då. Jag tror knappast att människorna på stenåldern satt och åt stora köttstekar varje dag. Spannmålen har kommit in i vår kost på senare tid men bär, nötter, frukt, frön och rofrukter har funnits i skog och mark länge. Varför ska vi då helt plötsligt utesluta dessa nu?

Behöver jag säga att jag är lite skeptisk till denna metod...? Jag tror på bra livsmedel utan konstiga tillsatser och kraftigt begränsat intag av tillsatt socker och siktat mjöl.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Vilka bra svar. Jag håller helt med dig om GI och LCHF. LCHF är en metod, eller vad vi ska kalla det, som jag verkligen inte tror är bra för kroppen i det långa loppet. Visst går man säkert ner i vikt av den men att gå ner i vikt är ju inte samma sak som att må bra och ha en nöjd kropp.



Angående GI så tänker jag ofta GI-tänk när det gäller kolhydrater. Har läst och lyssnat en del till Paulun och tycker att han har mycket klokt att säga där. Det händer ofta att man får fråga om man inte äter kolhydrater när man säger att man äter en GI-inspirerad kost. Det är synd att så många har fått det här om bakfoten. Jag äter, precis som du, näringsrika och långsamma kolhydrater för att mina kropp ska må bra. Att jag dessutom r väldigt känslig för blodsockerfall gör att detta känns ännu viktigare. Med rätt sorts kolhydrater tillsammans med bra fetter och proteiner och regelbundna mål hålls mitt blodsocker på jämn nivå och jag är go och glad hela dagen :)



Hur som helst! Mycket bra skrivet!!!

2009-06-07 @ 07:29:54
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Hanna

Kan du inte lägga in fler recdept på nyttigt godis/bullar? :)

2009-11-12 @ 19:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0