Äpple- & valnötsbröd av fullkorn

Det blev mycket bröd idag men jag måste bara bjuda på det här receptet som jag är extremt nöjd med!

För ett tag sedan gjorde jag ett supregott äpple- & valnötsbröd som har uppskattats av alla som smakat det. Jag har lite svårt att baka med enbart vetemjöl med tanke på hur lite näring det finns i det mjölet eftersom alla nyttigheter som kli, grodd och skal tagits bort och därför ville jag prova att baka ett liknande med fullkorn. Det gick minsann precis lika bra och det blev jättegott! Mycket av smaken kommer från den långa liggtiden i kylskåpet över natten men brödet kan även jäsa i rumstemperatur och då går det fortare. Börja då med surdegen på kvällen och låt den stå till nästa morgon. Jag föredrar dock att jäsa i kylskåp över natten för degen behöver inte passas lika noga då jäsningen går sakta. Risken för överjäsning är liten.

Äpple- & valnötsbröd av fullkorn
3 bröd



Dag 1, morgon
100 g rågsurdeg
250 g rågmjöl
250 g ljummet vatten

Blanda surdeg, vatten och mjöl i en stor glasburk. Låt stå i rumstemperatur, gärna på ett varmt ställe, till kvällen.

Dag 1, kväll
600 g rågsurdeg (blandningen från morgonen)
400 g vatten el. äppeljuice
700 g fint fullkornsvetemjöl
20 g salt
150 g valnötter
300 g skalat och skivat äpple

Blanda allt utom salt, valnötter och äpple i 8 minuter i degblandare på medelhastighet. Kör ytterliggare 2 minuter lite snabbare. Tillsätt salt, äpple och valnötter och blanda 3 minuter på låg hastighet. Lägg degen i en inoljad plastbunke med lock och ställ in i kylskåpet.

Dag 2, morgon
Ta fram degen ur kylskåpet och om den jäst till ungefär dubbel storlek är den färdig att baka ut annars får bunken stå i rumstemperatur tills degen jäst ordentligt.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 3 delar och forma till bröd. Jag plattade ut två bitar till rektanglar som jag rullade till limpor som fick jäsa tillsammans i en rejält mjölad avlång korg. Den tredje delen formade jag till en stor rund bulle som fick jäsa i en rund korg. Låt jäsa 1-2 timmar tills bröden höjt sig några centimeter och fjädrar emot lätt vid tryck med fingret.
Värm ugnen till 275º C och ställ in en ugnsform med vatten i botten av ugnen (detta görs för att skapa ånga). Sätt in formarna i mitten av ugnen, spruta in lite vatten med en blomspruta och sänk värmen till 250º C. Öppna luckan efter 15 minuter, vädra och spruta in lite mer vatten innan värmen sänks till 200º C. Efter ytterliggare 15 minuter, alltså totalt 30 minuter borde bröden vara klara.
Låt kallna på galler och njut gärna brödet med en smakrik lagrad ost med låg fetthalt. Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0