Sojapastej.

Har helt glömt bort att blogga om min sojapastej som jag gjorde i helgen. Den innehåller massa goda kryddor och är mer proteinrik än linspastejen som jag gjorde för ett tag sen. Enligt sambon orsakade linspastejen dålig andedräkt, kan det bero på all vitlök kanske....?, men jag har inte hört nå sånt om sojapastejen. Sojapastejen är god tillsammans med gurka eller tomat.



Denna morgon njöt jag av sojapastejen bredd på några skivor rågsiktslimpa och
till det flera koppar gott grönt te. Under tiden läste jag i Lantliv som jag fått av svärmor.
Behöver jag säga att det var en underbar morgon...?!


Sojapastej


2 dl torkad sojafärs
2 dl vatten
½ liten gul lök
1 tsk färsk ingefära
1 vitlöksklyfta
1 tsk buljong utan jäst och socker
1-2 tsk mejram
1 krm paprikapulver
1 krm muskotnöt
1 krm vitpeppar
soja
salt

Hacka löken och ingefäran. Pressa vitlöken. Blanda alla ingredienser utan salt och soja i en kastrull. Låt alltsammans koka cirka 5 min. Rör om då och då. Tillsätt några droppar soja och lite salt när det mesta av vattnet kokat in. Mixa alltsammans med stavmixer till en klumpfri röra. Låt kallna innan servering.

Kommentarer
Postat av: Andrej

Hej! Jag har en utmaning till dig på min blogg. Den är helt frivillig men titta in när och om du får tid.

2009-01-29 @ 22:47:16
URL: http://www,rysken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0