Stavpromenad

God morgon!
Nu har jag vaknat upp till en härlig söndag. Det bästa med helgen är att jag kan gå ut på morgonpromenad med mina kära stavar. Det är så skönt att kliva upp i lagom tid och göra sig redo för att möta friska luften. Jag har en runda jag brukar gå som tar cirka 50 minuter och när jag kommer hem är jag pigg och redo för den nya dagen. Det bästa av allt är att i lugn och ro avnjuta en god frukost. Helgfrukostar är något utav det bästa jag vet :)

Det finns en massa fördelar med att gå med stavar än utan men får egen del gör jag det för att det helt enkelt är mycket skönare. Jag får använda överkroppen och får en mycket bättre hållning samt att jag går betydligt fortare. Det är perfekt när jag ska på rask promenad med sambon och hans långa ben ;) Inför ÖppetSpår är det en perfekt träningsform om det inte finns snö, det blir inte riktigt samma sak men det blir ett bra komplement till mitt DoorGym!

Under en STAVPROMENAD får du en ökad FÖRBRÄNNING än om du lämnar stavarna hemma. Det är dock EXTREMT VIKTIGT att du går med rätt teknik och har rätt STAVLÄNGD för att det ska göra nytta istället för skada. Används stavarna på rätt sätt kan de lindra SMÄRTA, spänningar och stelhet i rygg och axlar. Stavarna är lagom långa om staven når upp till handen när du slappnar av i axlarna och vinkeln i armbågsleden är 90°. När du går ska du sätta i höger stav när du tar ett steg med VÄNSTER ben och staven ska sättas ner i höjd med höger FOT. Sätter du i staven längre fram är det svårt att trycka ifrån som du ska och risken finns att du får ont i rygg och axlar pga SPÄNNINGAR som orsakas av att du använder staven fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0