Dagens lunch: Löksoppa och matmuffins

Efter att jag varit ute i blåsten och åkt skidor på skön kände jag för att göra en soppa till lunch.  En anledning var till att jag ville göra soppa var att jag ville baka matmuffins och tillsammans med soppa skulle det bli en härlig lunch. För lite drygt ett år sen bakade jag muffins jämt och sambon blev lite smått trött på att frysen ofta var full i olika mat- och mellanmålsmuffins. Jag kom ur den där hysteriska perioden men jag älskar fortfarande muffins och experimenterar gärna för att få till ett recept som passar för just det tillfället jag tänkt mig.


Bovete muffins med soltorkad tomat och fetaost
ca 16 stycken




5 dl bovetemjöl
4½ dl vetegroddar
3 tsk bakpulver
2 tsk torkad basilika
1 krm salt
3 ägg
2 dl vatten
2 dl havremjölk
1 dl olivolja (gärna smaksatt med vitlök och soltorkad tomat)
200g fetaost
1 stor rödlök
10 st soltorkade tomater

Blanda alla torra ingredienser med finskuren rödlök och soltorkade tomater i mindre bitar. Vispa äggen ordentligt i en annan skål och vispa sedan i vatten, havremjölk och olivolja. Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör ner äggblandningen tillsammans med fetaost skuren i tärningar. Fördela smeten i formar och grädda ca 25 min i 175o i mitten av ugnen.



Löksoppa
4 port.




25g smör eller olja
500g finhackad gul lök
1 vitlöksklyfta, krossad och finhackad
3/4 dl vetemjöl
1½ msk buljong utan jäst och socker
6dl vatten
6 dl havremjölk
1 riven morot
2 krm blandade kryddor; salt, vitpeppar, svartpeppar, chili, paprika, koriander
2 tsk citronsaft
1 lagerblad
½ dl havregrädde
persilja att strö över

Hetta upp fettet i en gryta och stek löken på svag värme tills den blir mjuk men utan att det får färg. Rör ner mjölet och buljongen. Tillsätt vattnet lite i taget och låt koka upp under omrörning. Häll i havremjölken och låt allt koka upp igen. Rör ner kryddor, citronsaft och lagerbladet och låt sjuda under lock några minuter. Tillsätt riven morot och grädden. Låt soppan bli varm, strö över persilja och servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0