Nyårsmiddag

Jag håller på och förbereder för fullt inför morgondagens 3-rätters middag. Har bakat Stureby Levain som jag ska använda till förrätten. Första receptet som jag bakar ur min nya bok Surdegsbröd som jag fick i julklapp av mamma. Bredvid mig står en chokladtryffeltårta som håller på att svalna och i kylen ligger fläskfilén och marineras.

Det kommer att bli en riktigt smaskig middag gjord från grunden. Valde självklart färsk svensk fläskfilé framför den danska och valde även bort den frysta Sydamerikanska oxfilén trots att den var billigare. Marinaden har jag gjort själv med olivolja, citron, färska kryddor, massa vitlök, salt och peppar. Desserten är en riktig kaloribomb men den är bakad med kärlek och året ska väl avslutas på bästa sätt....?!

Vad ska ni äta för middag på nyårsafton?

Kommentarer
Postat av: Minna

Till förrätt blir det gratinerad hummer med ett gott vitt vin. Huvudrätten blir lammracks med sötpotatiskaka och ett glas rött. Till efterrätt blir det vit chokladmousse med granatäpple! Gott nytt år!

2009-12-30 @ 21:48:55
URL: http://www.minnasmat.se
Postat av: Mamsen!

Hummer(det dyraste jag köpt på länge)till förrätt, oxfilè med potatisklyftor till varmrätt. Efterrätten skippar vi o tar en liten ostbricka till "nattis".

2009-12-30 @ 22:53:45
Postat av: Jonas

jodu, det lät flott det. vi? vi hade med oss 5,8kg oxfile, från gårdslaktat ungdjur.. så vi han faktiskt bli trötta på det. =) smorde in den i lite mums, som på vårt bröllop typ var målet. och kokade potatisen till tårtan i mjölk tills stärkelsen löste ut.



=)



Kram

2010-01-04 @ 13:41:38
URL: http://nyckelbylyckan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0