Salsa och guacemole

Jag bestämde mig förra helgen för att göra egen salsa och på så vis slippa alla tillsatser som de industritillverkade innehåller. Min salsa blev stark och hade härligt syrlig smak med inslag av kanel och ingefära. Jag använde den större mängden chili, minska ner till hälften för en mildare variant. Jättegott till kycklingfajitas tillsammans med guacemole! Slänger med ett recept på det också :)




Salsa
400 g krossade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk osötat äppelmos, se recept
1 msk rödvinsvinäger
½ tsk salt
½-1 tsk chili
1 krm kanel
1 krm malen ingefära
1 krm malen koriander

Skala och finhacka lök och vitlök. Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt puttra utan lock tills löken mjuknat, ca 20 minuter. Rör om då och då.
Låt salsan svalna och fördela salsan i lagoma portioner i plastburkar och frys in. Salsan står sig även ett kortare tag i kylskåp.


Guacemole
2 mogna avokado
2 vitlöksklyftor
1 tomat
salt
vitpeppar

Mosa eller mixa två mogna avokado. Finhacka tomat och vitlök. Blanda noga med avokadomoset och smaka av med salt och vitpeppar.
Tips! Lägg gärna en avokadokärna i den färdiga guacemolen för då håller den sig grön och du slipper oaptitlig brun gegga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0