Rostad müsli med vanilj och röda bär

Åh, vilken fantastisk müsli detta blev. Jag har länge försökt få till en müsli som den här men eftersom jag vill ha mina torkade frukter och bär osötade har det varit svårt. Nu när jag äntligen hittade tranbär utan tillsatt socker blev denna röda bär-müsli äntligen till. Det blev faktiskt bättre än vad jag tänkt mig från början och den är supergod tillsammans med havredryck.

Rostad müsli med vanilj och röda bär



5 dl havregryn
5 dl rågflingor
2 dl kruskakli
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
½ tsk ekoligiskt vaniljpulver
1½ dl vatten
1 msk kallpressad rapsolja
2 dl torkade tranbär
1 dl gojibär

Värm ugnen till 200º C. Blanda alla torra utom bären ingredienser i en stor bunke. Rör ut oljan i vattnet och häll sedan blandningen i bunken. Rör om ordentligt och fördela alltsammans i en långpanna. Rosta mitt i ugnen ca 20 minuter. Rör om efter halva tiden. Låt müslin svalna och rör sen ner bären. Förvara i en glasburk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0