I blåbärsskogen

Både idag och förra söndagen spenderade jag i blåbärsskogen. Jag, sambon, svärfar och svärmor var ute för att plocka bär och vi hittade en hel del. Närmare bestämt 8 liter fick jag med mig hem och så var frysen full igen. Det borde vara förbjudet med halvfrysar.


Idag hade jag en underbar dag med en fantastisk vän, fint väder och mycket ätbart i skogen. Vi gav oss ut i jakt på svamp först men då hittade vi supergoda skogshallon och sen letade vi lite mer svamp men bara enstaka fynd gjorde vi. Då åkte vi ner till sjön för att äta lunch - en enkel men fantstiskt god sallad med tonfisk, fetaost och kidneybönor.


Vi åkte till blåbärsskogen efter energipåfyllingen och vi hittade massa ris men lite bär. Andra hade varit där innan så vi fick vandra lite längre upp i skogen och där hittade vi bär. Efter lite mer än 4 timmar i skogen började vi känna oss nöjda men vi blev kvar en stund till för vi hittade massa blåbär helt plötsligt och sen fullt med kantareller. De flesta var dock små så vi ska åka dit när de växt till sig lite :)


Väl hemma var det bara rensningen kvar men det gick fort för jag hade plockat bort det värsta redan i skogen. Jag packeterar alltid mina bär som jag ska frysa i återförslutande påsar. Det är jättebra om man bara vill ha lite grann åt gången. Jag fryser även mina kokta bönor i sånna påsar. Jag har köpt mina på IKEA och de kostar 25 kr för 50 st.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0