Hälsopedagogiska programmet

Jag har på senaste tiden fått lite frågor angående min utbildning - Hälsopedagogiska programmet vid Högskolan i Gävle - och tänkte därför skriva ett inlägg om vad jag tycker om den. HÄR kan du klicka för att läsa vad Högskolan i Gävle beskriver programmet.


Mina år i Gävle har gett mig otroligt mycket. Programmet har utvecklat mig som människa och jag har fått en annan syn på livet. Bara av den anledningen tycker jag att programmet är värt att gå :) Men samtidigt har jag lärt mig mycket och det bästa är pedagogiken som skiljer detta hälsoprogram från alla andra liknande program. När jag började förstod jag inte riktigt vad jag skulle med alla pedagogik till - jag ville ju lära mig om kroppen, kost och träning. Med tiden utvecklades jag och insåg att hälsa är sååå mycket mer. Det viktiga i programmet som tas upp i de flesta kurser är livsstilsförändringar och problematiken kring att förändra vanor. Idag vet så gott som alla vad de bör äta, att de bör träna och att rökning är skadligt men ändå lever många ohälsosamt.

Hälsopedagogiska programmet har huvudämnet Pedagogik och andraämne Folkhälsovetenskap. Du kan lägga upp programmet som du vill men för att få en kandidatexamen måste du läsa pedagogik upp till C-nivå och folkhälsovetenskap på B-nivå. Vilka kurser du väljer är däremot upp till dig. Rekommenderad studiegång finns!

Jag har bl.a. läst följande ämnen under mina år i Gävle.

 •  Pedagogik
     - Vuxnas lärande
     - Kunskap, utveckling och lärande
     - Pedagogiska forskningsprocesser och metoder
     - B- och C-uppsats

 •  Folkhälsovetenskap
     - Näringslära
     - Fysisk aktivitet
     - Stress
     - Ätstörningar
     - Beroendelära
     - Alkohol- och drogprevention
     - Folkhälsoarbete

• Övriga kurser
     - Fysisk aktivitet och ledarskap
     - Anatomi och fysiologi
     - Välfärdssjukdomar

Tack vare att jag läste Anatomi och fysiologi i utbildningen blev vi erbjudna av Friskvårdsgruppen att gå en massageutbildning till ett lite bättre pris. Jag gick utbildningen Svensk klassisk massage mitt första år och sen gick jag fortsättningen Trigerpunktsutbildning året därpå.

Många frågar om vad man blir när man läser till hälsopedagog och det är skitsvårt att svara på men nu i efterhand har jag märkt att det finns massa olika jobb för en hälsopedagog. Det är nog nästan bara intresset som sätter gränser. De flesta av mina kompisar har jobb som går att relatera till utbildningen. Bl.a. resurspedagog med idrottsansvar, folkhälsoplanerare, hälsopedagog på privat företag, egenföretagare, hälsorådgivare m.m.

Fråga gärna om det är något mer ni vill veta!

Kommentarer
Postat av: Earthmower

Hälsa hem, sa de när de var i skogen, jag har hittat riktigt fina ekologoska å hälsobringande örter, eller det är inte bara det, det är örtteer.. otroligt roliga blandningar. Kan drickas som blanddryck till en gin/tomic å man känner sig spm hälsan själv, kolle in på www.swetea.se, en guldgruva!

2009-08-27 @ 21:19:26
Postat av: Earthmower

2009-08-27 @ 21:20:38
Postat av: Earthmower

Hälsa hem, sa de när de var i skogen, jag har hittat riktigt fina ekologoska å hälsobringande örter, eller det är inte bara det, det är örtteer.. otroligt roliga blandningar. Kan drickas som blanddryck till en gin/tomic å man känner sig spm hälsan själv, kolle in på www.swetea.se, en guldgruva!

2009-08-27 @ 21:21:33
Postat av: Anonym

Vad har de som är egenföretagare hittat på?

2009-08-28 @ 15:07:18
Postat av: emilia

Det är nått liknande jag går, fast jag går bara en ett årskurs men man kan fortsätta och läsa i 3 år. men det låter väldigt likt.

2009-09-02 @ 14:03:35
URL: http://enmilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0