Tomatpaj

I fredags testade jag tomatpajen som jag hittade recept på i mammas mattidning. Den blev riktigt god - en fräsch paj som jag serverade med stekt halloumi och bönsallad med äpple.


Tomatpaj
4 portioner



Pajdeg
2 dl havregryn
½ dl olivolja
1 dl vatten
2 dl grahamsmjöl
lite salt

Blötlägg havregrynen i vattnet och oljan ca 15 min. Krydda och arbeta in mjölet till en smidig deg. Kavla ut och tryck ut degen i en pajform. Förgrädda pajskalet 10 minuter i 200 grader.

Fyllning
1 stor gul lök
400 g krossade tomater
2 vitlöksklyftor
½ tsk salt
2 krm svartpeppar
25-30 färska basilikablad
250 g körsbärstomater

Hacka löken och fräs i olja. Tillsätt krossade tomater, pressad vitlök, salt och peppar. Låt puttra 10 minuter. Häll blandningen i pajskalet. Strö över hackad basilika. Halvera tomaterna och fördela på pajen.
Grädda pajen ca 30 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0