Rågkusar

Den här helgen är en bakhelg, har längtat hela veckan. Men det kommer inte bli några stora mängder men det ska jäsas länge i flera omgångar. Nu håller jag på med ett Old School-rågbröd som tar ungefär ett dygn att baka - nästan två innan du kan smaka hur det blev. Receptet kommer härifrån! Jag har redan hunnit med att testa ett recept som jag hittade i en mattidning som jag läste hos mamma förra helgen. Ett jättenkelt recept som bara är att röra ihop och som sen gräddas i långpanna.





Rågkusar
24 bitar

7 dl vatten
50 g jäst
1 dl olja
½ msk fänkål
½ msk kummin
½ msk salt
1 lit grovt rågmjöl
5 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl

Värm vattnet till 37º C. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt olja samt stötta kryddor. Rör i allt rågmjöl och grahamsmjöl men bara 5 dl av vetemjölet - resten sparas till knådning. Jäs under bakduk 1 timme.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda ihop degen. Kavla ut i en långpanna och skär i 24 bitar. Låt jäsa under bakduk 40 minuter.
Pensla brödet med vatten och strö över rågflingor eller grovt rågmjöl. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter i 200º C. Låt brödet svalna under bakduk.

Kommentarer
Postat av: Jens

Berätta hur ditt "Old School-rågbröd" blev. Jag har gjort varianter på det, bl a ditt recept med blötläggning dygnet före, hela veckan men har inte lyckats riktigt. Största problemet har varit jäsningen. Med lite jäst blev varianten på ditt recept kanon, de andra blev lite väl kompakta. Goda har alla sorterna blivit hur som helst ;-)

2009-04-04 @ 21:09:04
URL: http://friskisjens.blogspot.com/
Postat av: H

Tycker att du ska ta och prova surdegsbrödet som jag lade ut! :D är lite nyfiken på vad andra tycker nämligen!



Hur smakar långpannebrödet? Verkar ju otroligt enkelt att göra!

2009-04-05 @ 09:50:27
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0