Kycklinggryta med purjolök och dragon

Denna kycklinggryta var en riktig hit - riktig mat kan jag tänka mig att sambon tänkte. Han är en kött, sås och potatis person men har galant klarat av att slussas in i min matvärld. Det finns nästan ingen mat jag gör som han inte vill ha, han uppskattar det mesta och frågar även efter rätter med bönor och linser. Böngratäng är en favorit!!!
Åter till kycklingrytan - här är receptet.


Kycklinggryta med purjolök och dragon
4 portioner




500 g kycklingfilé
1 tsk dragon
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 liten purjolök
2 morötter
250 g färska champinjoner
1 msk vetemjöl
1 liten burk kokosmjölk, á 160ml
2 dl vatten
½ msk buljong utan jäst och socker
1 tsk soja

Skär kycklingfilén i bitar. Skala moroten och skär den i slantar. Strimla pujolöken och skiva svampen. Bryn kycklingen runt om i lite olja, krydda med salt, peppar och dragon. Tillsätt purjolök, morötter och svamp. Fräs allting under omrörning. Blanda ut mjölet i vattnet och rör i grytan tillsammans med kokosmjölk, buljong och soja. Låt allt puttra ca 10 minuter och rör om med jämna mellanrum.
Servera grytan med kokt potatis och grönsaker.

Kommentarer
Postat av: Cizzi

Den där såg ju inte äcklig ut ;) Måste testa!

2009-04-08 @ 09:37:54
URL: http://aktivera.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0