Hemgjorda fiskbullar i dillsås

När jag var mindre åt jag ofta Abba:s fiskbullar i dillsås och en burk tog slut fortare än kvickt. Nu när jag som äldre undviker mjölkprodukter har jag länge trott att mina goda fiskbullsmåltider varit över för alltid. Bortsett från mjölk innehåller fiskbullskonserverna tillsatser som jag klarar mig bra utan. Idag har jag gjort egna fiskbullar i dillsås och det blev godare än burkmaten och jag är glad över att jag kan fortsätta njuta av fiskbullar i dillsås resten av mitt liv.


Fiskbullar i dillsås
4-5 portioner




Fiskbullar
500 g fisk, t.ex. sej, gädda, kolja och/eller lax
2 msk potatismjöl
1½ msk havredryck
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1½ msk buljong utan jäst och socker
7 dl vatten

Kör fisk, potatismjöl, havredryck, salt och peppar i en mixer tills det blir en jämn färs. Koka upp vattnet och rör ut buljongen. Klicka i färsen i buljongen med hjälp av en sked och låt fiskbullarna sjuda ca 5 miniuter. Ta upp fiskbullarna och sila av kokspadet. Spar 3 dl till såsen.

Dillsås
3 dl kokspad från fiskbullskoket
2½ dl havredryck
3 msk vetemjöl
½ dl hackad dill
salt
vitpeppar

Rör ut vetemjölet i lite av kokspadet. Koka upp under omrörning tillsammans med resten av  vätskan och låt koka några minuter. Rör ner dillen och smaka av såsen med salt och vitpeppar. Tillsätt fiskbullarna och rör om.

Servera fiskbullarna och såsen med kokt potatis och gröna ärtor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0