Bra matdag.

Jag har fått en förfrågan om att skriva om hur en bra dag ser ut vad gäller matintag för en tjej i 20-års åldern och självklart ska jag göra det.

För det första vill jag poängtera att det varierar mycket från person till person hur mycket han/hon behöver äta. Den största påverkansfaktorn är hur pass aktiv personen är. En person som tränar mycket behöver äta nästan hela tiden för att orka prestera medan en stillasittande person är i behov av mindre energi.

Gemensamt för alla är dock att äta regelbundet och MINST 3 ggr/dag. Dagen ska bestå av TRE huvudmål (frukost, lunch, middag) och gärna 1 - 2 mellanmål för att hålla blodsockret på en jämn nivå.

Alla mål mat är viktiga men frukosten är extra viktig eftersom den lägger grunden för resten av dagen!
Frukosten bryter nattfastan och sätter igång vår förbränning. Hoppar vi över frukosten går kroppen på sparlåga och sen till lunch (om vi klarar av att stå emot förmiddagens sockersug) suger kroppen åt sig allt som en svamp eftersom den tror att det är svältperiod och ont om mat. Vi utökar då kroppens fettreserver och kroppen gör allt för att behålla de fettreserver som redan finns på kroppen.

En bra frukost:
Gröt av blandade gryn och frön, frukt/bär eller lättsockrad sylt och mjölk.
Fullkornsbröd med mager ost eller annat magert proteinrikt pålägg.

Lunch exempel:
Lax, ugnsrostade rotsaker och broccoli.

Middags exempel:
Dhal, linsgryta och ris med en grönsallad.

Mellanmål:
Frukt i alla möjligs färger och former samt nötter.
Smörgås med proteinrikt pålägg eller keso med frukt.

Storleken på mellanmålen varierar väldigt beroende på om du tränar eller inte men själv brukar jag äta en smörgås dom dagarna jag tränar och annars äter jag frukt och nötter som mellanmål.

Kommentarer
Postat av: Unga Morsan

Bra skrivet! :)

2008-11-12 @ 20:49:50
URL: http://catlife.blogg.se/ungamorsan15
Postat av: Sanna

Tack för ett jätte bra svar.

2008-11-14 @ 21:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0