Skolmat.

På senate tiden har det pratats massor om skolmatens kvalité och TV4 har visat programmet "Matakuten" som handlade om att tre kockar - på tre olika skolor - förbättrade maten genom att använda bra råvaror. Färska grönsaker och absolut inga halvfabrikat. Det bästa med allt var att den fräscha - RIKTIGA - maten också klarade skolans budget.

Personligen är jag överlycklig över att det äntligen är en het debatt om skolmaten. Skolmaten är viktig av flera anledningar;
- ca en tredjedel av närings- och energiintaget ska komma från skolmaten och då krävs det att maten är bra. Maten måste smaka gott för att eleverna ska vilja äta och de måste äta för att få i sig näring.
- maten måste dock bli mer näringsrik och baseras på riktiga livsmedel istället för halvfabrikat med en massa tillsatser för att det ska smaka bra och se smakligt ut. I ett program av Matakuten visade det sig att kattmat innehöll mer vitaminer än skolmaten. Nej, in med mer ekologisk mat i skolan.
- eftersom skolmaten bidrar med en stor del av elevernas matintag är jag övertygad om att dessa måltider har stor påverkan på hur deras framtida livsstil kommer att se ut och jag hoppas att det är förbjudet med tillsatser i skomat när jag själv ska ha mina barn där.

Läste en insändare i tidningen idag om just det här med skolmaten och personen hoppades att det skulle bli mer ekologisk mat i skolan för att slippa alla konstiga tillsatser i hel- och halvfabrikat. Helt rätt, tycker jag! Gör din röst hörd du också! Angående tillsatser så ska jag skriva ett inlägg om det - snarast - på mammas begäran.

Nu är det möjligt att certifiera skolmaten tack vare livsmedelsverket - som jobbar hårt för att förbättra maten i skolan - samt Skolmatens Vänner. Sätt betyg på din skolas mat HÄR!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0