Rågbitar.

Hade jäst i kylskåpet som skrek varje gång jag öppnade kylskåpet - den ville bli bakad av! Jag tyckte det var dags att få slut på jästens tjat så jag bestämde mig för att baka rågbitar. Det blev ett mycket lyckat bröd som var nästan fånigt enkelt att baka. Det enda som behövdes - förutom att röra ihop degen - var lite tid för att låta det jäsa i två omgångar men då hade jag ju tid till annat pyssel :)



Rågbitar
50 g jäst
5 dl vatten
1 dl olja
7 dl rågsikt
5 dl fint rågmjöl
0,75 dl solrosfrön
0,75 dl linfrön
2 tsk fänkål
1 tsk anis

Värm vattnet till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av vattnet. Häll i resten av vattnet och oljan. Stöt kryddorna och tillsätt dem samt linfrön och solrosfrön. Arbeta in mjölet tills degen släpper bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Lägg ett bakplåtpapper i en långpanna och tryck ut degen med mjölad hand. Skär ca 20 rutor med en mjölad kniv och nagga innan brödet får jäsa ytterliggare 30 minuter. Värm ugnen till 225 grader. Grädda brödet i 20 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Miljötips!
Köp ett bakplåtspapper som går att använda nästan hur många gånger som helst. Du bara diskar det efter varje gång och sedan är det bara att använda igen. Själv tycker jag att dessa bakplåtspapper är oslagbara. MEN se upp med att använda vassa föremål för då finns risken att det går hål. Jag gjorde den missen vid jul förra året när jag bakade skorpor så det var bara att slänga bakplåtspapperet.

Kommentarer
Postat av: Hanna

2008-11-03 @ 21:29:51
Postat av: Jennie

Mums, ett sådant fint bröd du har bakat! Ser riktigt gott ut!! =)



Häls, Jennie

2008-11-10 @ 07:49:25
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0