Överbliven potatis.

Det finns säkert fler än jag som får kokt potatis över vid middagen och har svårt att veta vad dem ska användas till. Jag tycker att potatisen får en konstig smak när den värms igen så det låter jag helst bli.

Ett bra användningsområde för kokt potatis är att göra tunnbröd av dem. Det kan knappast bli enklare att göra bröd. Du behöver bara kokt potatis, lite olja, mjöl och salt. Bröden går att variera genom att använda olika mjölsorter och brödkryddor. Du klarar dig t.o.m. utan ugn eftersom du steker bröden i stekpanna.

Jag hade massa potatis över idag och dessutom lite tid över så jag bestämde mig för att fylla den nästan obefintliga platsen i frysen med tunnbröd. Se dagens brödrecept nedan;



Potatistunnbröd

kokt potatis
rapsolja
fint rågmjöl
salt
fänkål

Detta recept är enkelt och du behöver aldrig ha en viss mängd potatis utan du gör helt enkelt så stor sats som du har kokt potatis. Mosa potatisen tillsammans med lite olja och lite salt. Jag tillsatte lite mald fänkål som smaksättare, mycket gott blev det. Tillsätt rågmjöl tills det blir en bra deg, sen är det dags att värma stekpannan (gärna en av gjutjärn). Kavla degen tunt på mjölat bakbord till tunnbröd i lagom storlek för stekpannan. Nagga med gaffel och stek en stund på varje sida. Lägg de färdiga bröden i en brödhandduk så de håller sig varma. Njut dem gärna varma med smör och ost men de går även bra att frysa in.

Kommentarer
Postat av: Eva

De magbesvär som florerar i min omgivning är ulcerös colit (stavas hur?). Jag hade aldrig hört talas om sjukdomen innan men helt plötsligt kände jag 3st, varav två av dem jobbade på samma jobb där det även fanns fler med samma sjukdom, märkligt!?

Den ena (tjej, ca 30år)har relativt lindriga besvär jämfört med de andra två och har nu börjat med stenålderskost och mår redan mkt bättre. En av de andra(man, ca 55år) dog i våras av tarmcancer och den 3e går för tillfället på starkast möjliga medicin och riskerar att få påse på magen.. han är bara 30 år.



Kul inlägg...näe, men allt kan ju inte va roligt! Däremot så uppskattar jag att få länka din hemsida så jag via dig kan inspirera folk att leva bättre!



Ha en bra dag!! :)



Kram Eva

2008-11-20 @ 09:17:38
Postat av: Andrej

Spännande recept. Vi får, som du säger, alltid pottis över. Men spelar det någon roll om det är "fast" eller "mjölig" potatis?

2008-11-22 @ 22:36:13
URL: http://rysken.blogspot.com
Postat av: Danne

Tack för detta receptet. Mina tankar går genast tillbaka till hemkunskapslektionerna i mellanstadiet då vi gjorde något liknande bröd. Det blir till att prova detta nästa gång det blir potatis över. MVH Danne

2008-11-30 @ 20:36:12
URL: http://spittan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0