Nyhet?



Det stod i Svenska Dagbladet om en undersökning där forskarna kommit fram till att bukfetma ökar risken att dö en för tidig död, läs artikeln HÄR. Min fråga är om det är en nyhet...?! Jag visste redan innan jag började läsa till Hälsopedagog att det var farligt med bukfetma så varför sån hysteri nu? Visst är det intressant att ytterliggare en underöskning visar att det är farligt med bukfetma men det var väl knappast något nytt.

Det är bukfetman som är farligast och kvinnor är oftast "lyckligt" lottade då vi framförallt lagrar vårt fett på rumpa, höfter och lår medan män lagrar fettet på magen. Fettet på magen innebär en ökad risk för det metabola syndromet, vilket innefattar övervikt, diabetes höga blodfetter och hjärt-kärlsjukdomar.

Gränsen för bukfetma går vid ett midjeomfång på 88 cm för kvinnor och 102 cm för män. Ett hälsosamt midjemått för kvinnor är < 80 cm och för män < 94 cm.

Kommentarer
Postat av: Eva

Mycket inspirerande blogg!!! Efter en snabb koll i bloggarkivet så kan jag bara säga Go Girl!! Du är en bra förebild för många!

Är det OK om jag länkar din sida från min så att fler kan läsa dina vettiga åsikter?



Mvh Eva, en blivande stammis :)

2008-11-19 @ 09:19:54
URL: http://naarendra.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0