Banankaka.

Jag skulle hem till svärfar i torsdags för han fyllde år och jag ville ha någonting med mig för att slippa komma tomhänt. Därför beslutade jag mig för att baka någonting och det blev en banankaka.


Uppskuren banankaka i hemgjord ge-bort-kartong.


När jag bakat den kom jag på¨att det skulle se så dumt ut att komma med den i en plastpåse så eftersom jag är på min pyssliga just nu bestämde jag mig för att tillverka nå fint. Jag tillverkade en liten kartong och satte ett rött helt vanligt presentsnöre runt kartongen och så lade jag i grön genomskinlig plast. Det blev faktiskt över förväntan :) Det såg mycket trevligare ut i kartongen och det enda som krävdes var lite papper, snöre, lim, genomskinlig plast och förstås ett par hekto fantasi =D

Ska dela med mig av receptet också eftersom kakan blev riktigt god!

Lättsötad banankaka
100g smör
½ dl råsocker
2 ägg
2 mosade bananer
1 dl hackade nötter (jag använde mandel och jordnötter)
3½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
knappt 1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
lite kokos till formen

Värm ugnen till 175 grader. Smörj och strö en form (1½ lit) med kokos. Vispa rumsvarmt smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ner bananmoset och nötterna. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel. Rör ner mjölblandningen i smeten. Fördela jämt i formen och grädda i ca 35 min.

Tips! Du kan variera smaksättningar till denna banankaka i all oändlighet. Prova att ha i dadlar, russin, hackad mörk choklad, fikon och cashewnötter etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0