Senap, bröd och mera julgodis.

Ikväll har jag grejat ända sen jag kom hem. Det är så roligt att tiden bara flyger iväg. Nu borde jag egentligen ligga i sängen och sova sött men jag har tvätt som hänger på tork som måste tas upp innan jag får krypa ner under täcket.

Jag började med att laga mat när jag kom hem och det blev supergott. KÖTTFÄRSSÅS av kycklingfärs - rekommenderas verkligen! Jag hade utäver färsen i lök, vitlök, champinjoner, morötter, krossade tomater, buljong och örtkryddor. Mums!

Sen körde jag igång med danskt rågbröd, mitt förra har nu tagit slut. Jag hoppas detta blir minst lika gott.

Det mest spännande jag gjorde idag var senap. Jag köpte ekologiskt och närproducerat senapspulver från Liss Ellas.



Sötstark senap

1½ dl senapspulver
2 msk vetemjöl
1 krm salt
1 msk rödvinsvinäger
2 msk rapsolja
1 - 2 msk honung
1,25 dl hett vatten

Blanda senapspulver och vetemjöl. Rör ner vattnet under kraftig vispning. Låt stå och svalna.
Blanda i övriga ingredienser och vispa kraftigt tills allt är ordentligt blandat. Häll upp i en väl rengjord burk och låt stå i kylskåp minst ett dygn innan användning.


Gjorde nog det sista bidraget till min "CHOKLADASK" idag. Det var grovhackade nötter och frukt i smält mörk choklad som jag klickade ut på bakplåtspapper för att stelna.



Jag använde mig av cashwnötter, jordnötter, osötad torkad ananas och russin som jag rörde ner i 72%-ig choklad.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Åå läste lite i din blogg nu, gillar massor:)



2008-12-17 @ 22:40:12
URL: http://lonkakola.blogg.se/
Postat av: A

hittade din blogg av en slump.. på träningskompis.se eller något.



tänkte bara fråga dig om du vet hur det är med frukt och sånt om man vill träna och komma i form. om det är kalori som kalori eller om man kan äta massa frukt (3 bananer, satsumas, apelsiner) varje dag utan att få i sig för mkt kalorier.

för en banan innehåller ju ungefär 100 kalorier.

om man har en kalorigräns, kan man överskrida den med massa frukt och ändå räkna bort dom kalorierna?

hah förstår du vad jag menar ? :P

2008-12-21 @ 00:56:33
URL: http://fancifuls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0