Julgodis.

Snart är det jul och det innebär julgodis och precis som syrran har påpekat har jag svårt att göra julgodis utan RUSSIN, dadlar, FIKON och andra torkade frukter. Jag vill göra godsaker med så lite tillsatt socker som mjöligt och eftersom jag älskar mörk choklad är det allt som oftast en ingrediens i mitt julgodis. Självklart ska det vara mörk choklad med MINST 70% kakaohalt - full med ANTIOXIDANTER. Den torkade frukten är också den full med antioxidanter men även med VITAMINER och MINERALER. Torkade aprikoser innehåller mycket kalium, JÄRN, magnesium samt VITAMIN A och E. Det jag försöker göra med mitt julgodis är att förena nytta med NÖJE, haha!



Nya och gamla favoriter. 

Dadelmums
ca 24st

24 dadlar
24 sötmandlar
100 g mörk choklad, 70 %



Skär ett snitt i dadlarna och ta ut kärnorna. Lägg i en mandel på kärnans plats.
Smält chokladen över ett vattenbad - se till så att det är mellanrum mellan vattnet och bunken med choklad.
Vänd dadlarna i den smälta chokladen så att de är täckte med choklad. Lägg dem på ett bakplåtspapper och låt dem stelna i kylskåpet.


Jordnötschoklad
(längst ner till vänster, stora bilden)
ca 30 st

200 g mörk choklad
200 g jordnötssmör, osötat
jordnötter

Smält chokladen över vattenbad och rör ner jordnötssmöret.
Klä en liten form med bakplåtspapper och bred ut ett jämt lager av blandningen.
Strö över jordnötter och tryck försiktigt ner dem i smeten.
Låt stelna i kylskåp och skär i bitar.


Frukt- och müslibitar
ca 35 st



20 dadlar
5 osvavlade aprikoser
1 dl russin
½ dl solrosfrö
2 msk kakao
2 dl müsli
2 dl nöt- och fruktblandning, recept HÄR
1 apelsin
100 g mörk choklad
sesamfrö

Kärna ur och dela dadlarna i mindre bitar och dela aprikoserna.
Riv apelsinskalet fint och pressa saften ur halva apelsinen.
Mixa dadlar, russin, aprikoser, kakao och solrosfrö tillsammans med saft och skal från apelsinen.
Blanda müslin i mixern och kör allt till en kladdig massa.
Blanda sedan ner nöt- och fruktblandningen i  den kladdiga massan.
Tryck ut alltsammans i en bakplåtspappersklädd form.
Smält chokladen över vattenbad och pensla den över frukt- och müslikakan,
Låt stelna i kylen.
Stjälp upp kakan och täck "baksidan" med sesamfrön.
Skär i lagom stora bitar.


Kokostopp
(längst ner till höger, stora bilden)
ca 15 st

100 g mörk choklad
2 - 3 dl kokos

Smält chokladen över vattenbad och rör ner lagom mängd kokos. All kokos ska vara täckt av choklad.
Klicka ut på bakplåtspapper eller i små formar.
Låt stelna i kylskåp.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Mums! Alla sorter låter så himla smarriga!

Jag älskar sådant här "naturgodis" det är faktiskt det godaste, lyxigaste och oftast nyttigaste! Perfekt ju! :D

2008-12-07 @ 19:09:06
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Lillasyster.

Gissa om man blev förvånad när man gick in här. Utav två anledningar.

1, du hade skrivit tre inlägg sen sist.

2, du klarade utav att länka till mig :D



Kan tänka mig att smaka dom där jordnötsgrejjerna. Jag undviker nog helst fikonsakerna, och dadlarna. Och russina. Får rysningar i magen bara jag tänker på den trådiga konsistensen!

2008-12-07 @ 19:43:18
URL: http://saralinneasikstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0