Gott Nytt År.

Detta år har verkligen skruvat upp debatten om tillsatser i mat och Paulún med flera har släppt ISO-dieten som är mer en livsstil än en diet. Det har också fokuserats otroligt mycket på ekologisk mat och det märks i butikshyllorna. I jämförelse med i början av året har det lanserats stora mängder ekologiska livsmedel. Priserna på ekologisk mat är ofta lite högre men ju mer ekolgiskt vi köper, desto billigare kommer det att bli. Ekologiska frukter och grönsaker är dock ofta mycket dyrare än de övriga men det blir förhoppningsvis billgare det också tids nog. Bananer köper jag alltid ekologiska och genom att göra det gör jag miljön en stor tjänst. Bananodlingarna står för en stor del av världens kemikaliebesprutning så gör miljön en tjänst du också - lägg några extra kronor på ekologiska bananer. De ekologiska bananerna är dessutom mycket godare :)

Jag tycker det är toppen att vi konsumenter blir mer medvetna om vad vi äter och det är bra att vi är kritiska. Det kommer leda till att livsmedelsproducenterna måste anpassa sig till det vi efterfrågar. Läste igår att förr var det straffbart att förfalska mat men idag är det ingen som blir straffad ens för att på konstgjord väg göra att en köttbit ser grillad ut och smakar grillad. I början av nästa år kommer det förhoppningsvis en märkning som talar om för oss konsumenter hur mycket ett livsmedel påverkar miljön - från produktion till när vi köper den i affären.

Mitt 2008 har varit ett mycket händelserikt och roligt år. Jag har fått många nya vänner och sett många nya platser samt provat en massa nya saker i matväg. Året började med förberedelser inför min Asien-resa som pågick från 22 januari till 2 maj. Under dessa månader träffade jag fantastiska människor som jag än idag har kontakt med och jag fick en helt annan syn på livet. Jag lärde mig att uppskatta det jag har här hemma och insåg att vi lever i ett överflöd. I över 3 månader klarade jag mig på de grejer jag bar runt i min ryggsäck - så länge jag fick nånstans att sova - men här i Sverige är det mycket mer jag anser mig behöva för att överleva. I Asien åt jag groda, gräshoppor och buffel - allt smakade bra. Min nya favoriträtt är phad thai - om den görs av någon som kan - och fruitshakes är numer ett måste då och då.

När jag kom hem var det dags att dra igång träningen igen för jag skulle ju springa Blodomloppet en månad senare. Missade målet med 22 sekunder men jag var helt slut så det får väl duga. Missade även målet på Tjejmilen men då var jag lite sjuk så bättre lycka nästa år. Tjurruset var helt klart det roligaste - och blötaste - loppet och det gick över förväntan. Vårt lag kom på 4:e plats :) Vart priset tagit vägen är det dock ingen som vet.... Träningen på senhösten har jag försökt anpassa för att jag ska klara av att åka Öppet Spår i februari och det har gått rätt okej. Gummibandet som jag köpte är knappast utnött men jag har använt det några gånger - måste bättra mig om loppet ska gå någorlunda utan värsta smärtan.

Detta blir mitt sista inlägg 2008 så jag vill därför passa på att önska alla ett gott nytt år.

Kommentarer
Postat av: mamsen!

Önskar även dig ett underbart år i matens, träningens o kärlekens tecken.

2008-12-31 @ 00:52:43
Postat av: andrej

Detsamma. Gott nytt och hoppas på många goda recept.

2009-01-03 @ 14:21:24
URL: http://rysken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0