Danskt rågbröd.



När jag äntligen fått en köksassistent tog jag genast - eller så fort jag köpt hem allt som saknades - och bakade danskt rågbröd. Degen till det danska rågbrödet ska arbetas så himla länge att det krävs en assistent. Tro mig! för jag har fått både min elvisp och min sambo att morra pga en trögarbetad deg. Nu blev det dock en klisterliknande deg precis som det ska vara, tack vare ca 10 minuters knådning i assistenten. Det bästa var att jag under tiden kunde ta rätt på disk och liknande.

Danskt rågbröd är mycket HÄLSOSAMT för det innehåller krossade rågkärnor och hela frön. Det är FULLKORN på hög nivå kan man säga. Det är ALLTID en hälsofördel att använda hela sädesslaget eftersom du då får alla nyttigheter med på köpet - INGENTING är bortskalat. Det bidrar till långsammare BLODSOCKERHÖJNING och fibrerna skapar en härlig mättnadskänsla - länge. Fröna i brödet ger dig massa nyttiga fetter och även de bidrar till att du känner dig mätt längre. RÅGBRÖDET innehåller även SURDEG som är en fantastisk uppfinning eftersom den ökar ditt näringsupptag - speciellt från JÄRN. Surdegen hjälper brödet att jäsa vilket gör att du kan minska ner på mängden jäst i jämförelse med bröd utan surdeg. För mig är detta fantastiskt eftersom min mage reagerar starkt på jäst genom att själv jäsa - men detta bröd kan jag äta utan bekymmer.

Många danska rågbröd innehåller mycket sirap - därav den mörka färgen - men jag bakade mitt bröd helt utan sirap och det blev kanongott.

Kommentarer
Postat av: Rebecca♥

kan man få recept? =)

2008-12-03 @ 21:43:45
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0