Fet, fetare, fetast!!!

Lyssnade på radion imorse när jag var ute på min första morgonpromenad på - ja, jag vet inte hur länge, och de pratade om en undersökning som gjorts i USA. De hade kommit fram till att om 40 år kommer ALLA amerikaner att vara feta om andelen feta ökar i samma takt som det gjort hittills. Alltså FETA, det är ju fruktansvärt! Nu kommer trenden förhoppningsvis ändras men med alla nya bantningskurer som leder till jojobantning så är nog risken stor att andelen normalviktiga personer är sällsynta.

Har blivit upprörd här varje gång jag sett reklamen för det nya viktminskningshjälpmedlet "One Week" som INTE är en lågkolhydratdiet och INTE ett aptitdämpande system men vad ÄR DET DÅ som är så revelutionerande??? Jo, ett program som med bra kost och motion leder till viktminskning. Nej, men är det sant...? Det har jag väl aldrig hört förut ;P När jag försöker läsa lite mer om produkten visar det sig att det i stort sett endast är ett tillskott av en massa vitaminer. Ska du dra ner på energiintaget är det riktigt svårt att få i sig alla vitaminer och mineraler du behöver från maten så ett tillskott kan behövas, men det är väl knappast en viktminskningsmetod, eller? Vitamnin och/eller mineralbrist kan göra dig sugen på mer mat trots att du uppnått ditt energibehov, vilket lätt kan leda till att du äter för mycket. Detta leder i sin tur till viktuppgång. De feta amerikanerna är övergödda men i de flesta fall också undernärda, ingen bra kombination direkt.

Jag var ute och sprang igår för första gången på 1½ månad. Först var det ju mitt knä som kändes längt ifrån bra och sen får jag ont i halsen. Typiskt! Jag hade lovat mig själv att jag skulle ta min första löptur igår (den första är alltid svårast att få motivation till). Det var så fantastiskt skönt att komma ut och springa på barrtäckt skogsstig med musik i öronen men det var nära att jag stannade hemma och sov middag. När jag väl kommit ut resulterar det oftast i en skön känsla. Tänk om den här känslan gick att beskriva - eller ännu bättre - överföra till dom som har svårt att komma igång.

Nu ska jag laga mig lite lunch - kyckling och tomatris med guacemole

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0